Ako to bude s obchvatom Prešova? Minister píše Kiskovi

    0
    Árpád Érsek (Autor: MOST-HÍD)

    „Osobne som informoval prezidenta Andreja Kisku o pripravovanej výstavbe obchvatu Prešova už na jeseň minulého roku. Dnes som ho listom opäť ubezpečil, že s verejnými financiami nakladám zodpovedne a dôkladne zvažujem všetky kroky a podrobne analyzujem, či sú prostriedky vynaložené efektívne tak, ako sa vláda zaviazala v projekte Hodnota za peniaze,” opísal minister Érsek v dnešnom stanovisku.

    Súčasne šéf rezortu dopravy žiada ministerstvo financií o detailný rozpis medializovaného objemu usporených financií pre ich navrhované riešenie dopravnej situácie v Prešove. Súčasne navrhované riešenie dopravnej situácie v meste totiž počíta s úsekom diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh a severným obchvatom na rýchlostnej ceste R4. Takéto riešenie preferuje ministerstvo dopravy, Národná diaľničná spoločnosť, Prešovský samosprávny kraj a aj mesto Prešov. Zároveň je podľa Duckej v súlade s platnými územnými plánmi a má takmer všetky potrebné povolenia.

    „Projekt diaľničného obchvatu D1 Prešov, západ – Prešov, juh je pripravený na výstavbu aj vzhľadom na možnosť čerpať prostriedky zo štrukturálnych fondov EÚ,” dodala hovorkyňa. Plánovanie tohto diaľničného úseku podporujú aj najnovšie dopravné prieskumy a analýzy a na jeho prípravu sa už investovalo takmer 50 miliónov eur.

    „Vzhľadom na doteraz vynaložené investície a aktuálny stav prípravy diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R4 ministerstvo dopravy žiada rezort financií o podrobné zdôvodnenie, ktoré ho viedlo k záverom riešenia dopravy v meste Prešov východným obchvatom,” opísala Ducká.

    Analytický tím ministerstva financií z projektu Hodnota za peniaze totiž v liste prezidentovi Kiskovi, zverejnenom minulý týždeň, hovoril o alternatíve, ktorá by ušetrila približne 400 miliónov eur. Navrhujú napríklad postaviť obchvat Prešova na východe za približne 280 miliónov eur a k tomu doplniť novú štvorprúdovú cestu prvej triedy priamo v meste za najviac 150 miliónov eur.

    Zároveň však analytici z Inštitútu finančnej politiky (IFP), ktorý pôsobí pri ministerstve financií, považujú za realistickú možnosť postaviť severný obchvat mesta v upravenej trase s jedným tunelom v polovičnom profile. To by podľa nich prinieslo nižšie náklady o 220 miliónov eur. Ušetrené financie by využili na novú cestu prvej triedy I/68 zo severu na juh za 140 miliónov eur a ďalšie riešenia vo vnútri mesta.

    Riešenie preferované ministerstvom dopravy by predstavovalo náklady na úsek diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh vo výške 356,3 milióna eur a neskôr má mesto odbremeniť necelých 15 kilometrov severného obchvatu na rýchlostnej ceste R4 odhadom za predbežne kalkulovaných 535 miliónov eur. Cenu za úsek Prešov, západ – Prešov, juh však chce ministerstvo znížiť približne o 6 %.

    - Reklama -